Monday, October 8, 2012

Matang

Assalamualaikum!


Rasanya macam dah pernah lah ada entry tajuk Matang nie. kan? kan? kan? Tapi takpelah. Anggap je ini matang II. Hahaa. Apa yang Ahmooyy nak kongsikan disini adalah tentang kematangan diri kita. Seriously, Ahmooyy tidak lah terlalu matang. Umur pun BARU doploh hann. Jadi, ada ramai lagi orang yang dah hidup lebih lama dari Ahmooyy, yang mungkin dah matang.

Tapi, Ahmooyy rasa sedikit musykil lah kat sini. Ada seseorang tu, umurnya dah meningkat. Tapi IQ, cara pemikiranya tu, macam seolah-olah yang dia tu  tak matang langsung!. Ahmooyy bukan nak mengumpat atau pun yang sewaktu dengannya. Tapi, ini mungkin sebab manusia tersebut mempunyai sifat-sifat mazmumah yang sangat banyak dalam diri dia. **cehhcehh, Ustazah kejap. Ye! Memang betul, sifat dengki, iri hati, jealous, annoying, perasan lebih, memang tak boleh lari dalam kehidupan seseorang manusia. Tapi, bila semua benda-benda negatif nie dah melebihi sfat yang positif, Ahmooyy rasa takkan ada manusia lain yang akan rasa seronok berkawan dengan manusia tersebut. Kan.


Tolonglah. Awak tu dah semakin TUA. Bukannya semakin muda. Dari sehari ke sehari Ahmooyy kenal manusia yang perangainya macam tu sumpah Ahmooyy cakap, Ahmooyy cukup menyampah. Sumpah seranah orang, memperlekehkan orang, cakap besar, merendah-rendahkan orang depan orang lain. Bila bercakap tentang agama, dia angin satu badan. Entahlah. Tak sangka orang yang macam tu, boleh ada kat dunia ni. And yang paling Ahmooyy tak sangka, Ahmooyy sendiri yang dah berkawan dengan orang yang macam tu.

Nasihat tak nak dengar. Katanya dia tak perlukan nasihat. Maklumlah, dia kan dah besar dari Ahmooyy.. Tahu tak, nasihat itu umpama ubat. Kalau kita tak makan nasihat, matilah kita... Sekarang Ahmooyy tak berkawan lagi dengan orang tersebut. Kalau dia nak terasa dengan apa yang Ahmooyy katakan nie, silakan. Memang itu yang terbaik. Harap dia lebih sedar, dan boleh berfikir, bercakap, dan bertindak dengan lebih MATANG.

Amin.

p/s: Ahmooyy dalam pembikinan membuat filem cerpen nie. Harap semua berjalan lancar ye!
p/s

7 comments:

Fendy said...

nasihat amat penting dalam kehidupan...

Neo89 said...

Ahmooy manisss. Pedulikan jer laa die tu. Biar dia sedar sendiri. Tengah buat cerpen ek? all the best hokayy. >.<

Ahmooyy Chantekk said...

@Fendy:: YupYup! Betul tuu. Nasihat sangat PENTING! :')

Ahmooyy Chantekk said...

@Neo89:: Neo Ohsem, Mamang Ahmooyy dah taknak amek peduli dah dengan dia tu..

Hahaa. Cerpen sakai-sakai je.. ThankyouThankyou! :'D

Hanif Idrus said...

Umur bukan satu indek menunjukkan kita matang tapi akal pikiran

Ahmooyy Chantekk said...

@Hanif Idrus:: Betul tu! :D

wisata outbound said...


kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT. Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

 
Full Edit by CayunkSheera Other: ,